Murat Bakan: Liman Vatan’dır Vatan Satmaya Hayır
CHP İzmir Milletvekili Murat Bakan, özelleştirilen limanların işletme süresinin 49 yıla kadar uzatılmasını eleştirerek, “Liman meselesi milli bir meseledir. Sadece bizim değil tüm dünyanın milli meselesidir. Liman meselesidir.” sınır.Liman en önemli stratejik altyapıdır.Liman yabancı egemenliğin en önemli meselesidir.”Biraz vatan sevginiz varsa halk yönetir, devlet yönetir; yoksa kendi limanlarınızı yerli sermayeli firmalarınıza işleteceksiniz. ona vermeyeceksin. Liman vatandır, vatanın satışına hayır” dedi.
Özelleştirilen limanların işletme süresinin 49 yıla kadar uzatılmasını içeren 375 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu, Bazı Kanunlar ve Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun dün TBMM Genel Kurulu’nda kabul edildi. Genel Kurul’daki toplantılarda konuşan Murat Bakan, dünyadaki küresel egemenlik savaşlarında en önemli unsurun limanlar olduğunu belirterek, limanların sadece ticari alanda değil askeri alanda da çok değerli olduğunu belirtti.
“Liman meselesi milli bir meseledir. Sadece bizim değil tüm dünyanın milli meselesidir. Liman sınırdır. Liman en önemli stratejik altyapıdır. Liman, dış egemenliğin en önemli unsurudur.” .Biraz vatanseverlik varsa halk işletir devlet işletir, yoksa milli sermayeli firmalarınız işletir, kendi limanlarınızı işletirsiniz, ona vermezsiniz. Vatan, vatanın satışına hayır’ diyen Bakan Murat, şunları söyledi:
“AMERİKA’DA KONGRE KABUL EDER, YUNANİSTAN’DA PARLAMENTO KABUL EDER; BİZİM GİBİ İHALE ALDINIZ, BİTMEZ”
“Birleşik Krallık’ta, Daily Mail’de yayınlanan yakın tarihli bir görüş yazısında, eski İngiliz Savunma ve Uluslararası Ticaret Bakanı Dr Liam Fox ve eski ABD Ulusal Güvenlik Danışmanı Robert McFarlane, Çin’in şu anda dünya çapında 96 limanı olduğunu ve “Bu limanlarda tek bir askeri, tek bir gemisi ve silahı olmayan Çin, limanlar aracılığıyla dünyaya hakimiyetini sürdürüyor. ABD’de durum nasıl? Limanların satışı orada da ABD Kongresi tarafından onaylanıyor. Amerika Birleşik Devletleri’nde 6 limanı olan bir İngiliz.” Dubai Ports World şirketi şirketi satın alıyor. Amerikan Kongresi’nde ciddi tartışmalar sonrasında o sözleşmeyi iptal ettiler. Yunanistan 2016’da Pire Limanı’nı Çin’e sattı. İnanılmaz tartışmalar yaşandı. , Yunanistan’da grev. Olaylı bir oylamayla parlamentoyu zorladı Bunun ardından Amerika, Pire Limanı Çin’e satılınca Dedeağaç ve Kavala limanlarına yatırım kararı aldı. Amerika Birleşik Devletleri’nde kongre onaylıyor, Yunanistan’da parlamento onaylıyor; Siz yaparsınız bizim yaptığımız gibi ihale bitmiyor.Çünkü dünya bunu ulusal bir sorun,ulusal bir güvenlik sorunu olarak görüyor.Çok yakın zamanda Çin, Birleşik Arap Emirlikleri’nde Abu Dabi’ye 80 kilometre uzaklıkta yeniden bir liman yatırımı yaptı. Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Arap Emirlikleri’ne ‘liman yatırımı için askeri tesis yapıyor’ diye baskı yaptı ve liman yatırımını durdurdu.Yani ‘liman’ dediğimiz şey en önemli unsurlardan biri. Dünyadaki hakim güçlerin savaşı noktasında dünya ekonomisi için.
“KENDİ LİMANINIZI KONTROL EDEMEZSİNİZ”
Çin’in liman yatırımlarını anlatan Murat Bakan, şöyle devam etti:
“Uluslararası güçten, bölgesel güçten, küresel güçten bahsediyorsanız, önce kendi limanınızı işleteceksiniz ya da milli sermayeli bir şirkete işlettireceksiniz. Uluslararası bir yatırımcı geliyorsa o limanın sözleşmesi yapılır. parlamentonuz onaylayacaktır.Bunu yapmazsanız kendi limanınıza hakim olamazsınız.Amerika Rotterdam’ı yeniden keşfetmeye gerek yok.Dünyada Rotterdam modeli var iskele iskeleyi satar, tüm limanı değil. bir kişiye.Orada fiyatları da belirliyor, alt üst rakamlar en yüksek kar marjını sağlıyor ve üzerinden cirodan pay alıyor.Aynı yöntem bizim limanlarımızda da var.Mersin gibi yapamazsınız. Liman. Mersin Limanı’nı ilk yatırım bedeli dahil 800 milyon dolara sattınız. Mersin Limanı’nı satın alanlar, 12 daha sonra yüzde 39’unu 800 milyon dolara Avustralyalı şirkete sattı. Yani İzmir limanlarının 4 katı, 5 katı. , tekel şeklinde parayı kestiler; o parayı yığdılar, 10 yıl ameliyat ettiler, 10 yıl sonra 800 milyon doları ceplerine koyup gittiler.”
“LİMAN VATANDIR, DEVLET SATIŞINA HAYIR”
Limanların işletme sürelerinin uzatılmasına tepki gösteren Murat Bakan, konuşmasını şöyle tamamladı:
“Türkiye’nin yapması gereken, imtiyaz sözleşmelerinin süresini uzatmak şöyle dursun, sizde zerre kadar vatanseverlik, zerre kadar milliyetçilik, zerre kadar vatanseverlik varsa, önce bu imtiyaz sözleşmelerinin bitmesini bekleyecek, sonra kamu işletecek, devlet işletecek, yoksa kendi limanlarını kendi milli sermayeli şirketlerin işlettireceksin.” Para çekmeyeceksin, uluslararası sermayeye vermeyeceksin. Oyumuzun rengi için konuştuk, oyunumuzun rengi için söyleyelim: OHAL’in devamına hayır, sendikalar yönetmeliğine hayır, korsan bütçeye hayır. Liman vatandır, vatan satışına hayır.”